Ge instruktioner med omsorg
- Håll ögonkontakt under muntlig instruktion.
- Gör anvisningarna tydliga, kortfattade och i överensstämmelse med de dagliga instruktionerna.
- Förenkla komplicerade anvisningar.
- Se till att eleverna verkligen förstår instruktionerna innan de påbörjar en uppgift.
- Upprepa instruktionerna lugnt och bestämt om det behövs.
- Uppmuntra elever med ADHD att be om hjälp.
- Minska hjälpen gradvis med tiden, men kom ihåg att barn med ADHD behöver mer hjälp under längre tid än andra.
- Upprätta till exempel en anteckningsbok för de dagliga uppgifterna och:
- se till att eleven skriver ner alla uppgifter rätt varje dag (hjälp till om det behövs)
- signera anteckningsboken varje dag för att visa att läxuppgifterna har gjorts (föräldrarna ska också signera)
- använd anteckningsboken för daglig kommunikation med föräldrarna.e.

Att ge uppgifter
- Ge endast en uppgift i taget.
- Kontrollera ofta och ge stöd.
- Fastställ specifika styrkor och svagheter hos varje elev.
- Anpassa uppgifterna efter behov, baserat på ett individuellt undervisningsprogram och överläggning med specialundervisningspersonal.
- Se till att du testar kunskap, inte graden av uppmärksamhet.
- Ge extra tid för vissa uppgifter. Bestraffa inte elever med ADHD som arbetar långsamt och behöver mer tid.
- $Kom ihåg att barn med ADHD lätt blir frustrerade. Stress, påfrestningar och trötthet kan leda till dåligt uppförande.
Förbättra självkänslan och förändra beteendet
- Övervaka och fostra på ett lugnt sätt.
- Konstatera överträdelser utan diskussion eller dispyt.
- Fastställ på förhand konsekvenserna av dåligt uppförande.
- Meddela konsekvenserna omedelbart.
- Kontrollera regelbundet ett ordentligt uppförande.
- Upprätthåll klassrumsreglerna genomgående.
- Ge påminnelser om medicinering i enrum.
- Ge uppmuntran.
- Belöna mer än du kritiserar.
- Beröm omedelbart allt gott uppförande och alla goda prestationer.
- Hitta sätt att uppmuntra barnet.
Personerna på bilderna har inget med innehållet i texterna att göra.