Tillsammans med beteendeterapin kan även en rad olika förändringar i barnets hem- och skolmiljö genomföras. Sådana åtgärder har som mål att förbättra barnets studiefärdigheter och beteende i klassrummet. Det är viktigt att få hjälp av lärarna för att genomföra sådana förändringar, och deras återkoppling är generellt mycket viktig för uppföljning och bedömning av ADHD-behandlingen. Dock spelar barnets ålder och symtomens svårighetsgrad en viktig roll när det gäller effektiviteten hos dessa åtgärder, och nyttan av att arbeta med utbildningsspecialister.
För barn med ADHD är kontinuitet i behandlingen väsentligt, oavsett om det handlar om konsekventa belöningssystem vid beteendeterapi, stabila rutiner i hem- och skolmiljön eller vid medicinering.
Läs gärna mer i Socialstyrelsens publikation Stöd till barn, ungdomar och vuxna med adhd – ett kunskapsstöd.
Personerna på bilderna har inget med innehållet i texterna att göra.